Att använda profilreklam som marknadsföring kan få stor genomslagkraft om man använder den på rätt sätt. Det gäller att matcha profilreklamen med sin bransch och sin målgrupp.
För att det ska bli rätt måste man därför först fundera över vad är det man säljer, vad vill man framföra, till vilka vill man framföra detta och hur ska man göra det på bäst sätt. Profilreklamen bör matchas mot företagets kunder så att man får så stor nytta av produkterna som möjligt och därför ger företaget största möjliga exponering i form av att använda profilprodukterna och sprida varumärket vidare.
Driver man till exempel en friluftsbutik kan man förutsätta att kunderna gillar att vara ute i skog och mark och vara aktiva. Vill man ha profilreklam som går att ge bort till kunder på mässor eller event så är det populärt med sittunderlag med tryck på, de klassiska vikmuggarna i gummi eller en kåsa. Detta är produkter som lätt kan bäras med i en goodiebag vid event och som man sedan faktiskt har användning av.
Vill man satsa ytterligare på profilreklam och ta in dessa i sitt sortiment i butiken kan det även lämpa sig med termos med tryck på eller väskor.
Med den här typen av nischade produkter till sin profilreklam får man en bra marknadsföring då användarna och potentiella kunder ser nyttan, samt att produkterna kommer ut och används i sin rätta miljö.
Samma metod appliceras sedan på alla typer av företag. Driver man till exempel en kaffe- och tebutik lämpar sig olika sorters muggar och koppar som profilreklam. För en butik som säljer biltillbehör är isskrapor en populär produkt för profilreklamen eller doftgranar med tryck.
Det finns många olika alternativ, det viktiga är att tänka på vilka kunderna är, vad de har för nytta av produkterna så att de faktiskt används och vilka man vill nå ut till.