Den absolut sämsta profilreklamen är den som finns på produkter som inte kommer till användning. Kommer inte produkterna till användning fungerar inte den tänkta marknadsföringen och man når inte ut till fler potentiella kunder.
Man måste därför tänka till vilka produkter som företaget vill förknippas med och samtidigt tänka på vilka produkter som passar målgrupp och kunder. Produkterna bör gå i linje med vad företaget erbjuder för tjänster eller säljer för produkter i övrigt, företagets nisch.
En gymkedja som vill förknippas med träning och hälsa bör till exempel inte använda godis med tryck som profilreklam. Istället kan man ge bort sportflaskor med tryck på. Dessa sportflaskor har återkoppling till vad företaget gör för något. De kommer med största sannolikhet att användas och de kommer att synas i sådana miljöer och situationer där fler potentiella kunder vistas och på så sätt får marknadsföringen stor genomslagskraft.
Ett annat exempel är företag som säljer IT-tjänster. De vill förknippas med just IT och datorer, då är produkter som tryckta USB-minnen eller musmattor ett bra alternativ. Det är produkter som kommer att användas av potentiella kunder och som kommer att synas i rätt miljö då det inte finns något annat användningsområde för dessa produkter. Även powerbanks är populära profilprodukter med tryck på.
För resebyrån finns det tryckta bagageetiketter som sätts på resväskan. Det är återigen en produkt som alla kan använda och ha användning av samtidigt som den får stor spridning. Ett annat alternativ är små hänglås med tryck på till resväskan. Det finns även små reseorganiserare som är små väskor att förvara de olika resehandlingarna i, samlat på ett ställe.
Det är som sagt värt att lägga lite extra tid på att ta fram genomtänkt profilreklam då det är bland det bästa sättet att marknadsföra sitt företag på om det görs på rätt sätt.