Det är ofta man ser samma typer av profilprodukter med trycket placerat på samma ställe. Tröjor som har ett stort tryck på ryggen, alternativt ett litet på ena sidan av bröstet. Det är mössor och kepsar som har ett tryck framtill för att synas direkt, det är sportbagar som har ett stort tryck på ena eller båda långsidorna. Det enda som skiljer dem åt är själva trycket som är företagets logotyp, annars smälter alla profilprodukter samman och blir en i mängden. Därför måste man tänka till, för att vara udda och unik, något som gör att man sticker ut från mängden och drar uppmärksamheten till sig.
Ett tips för att tänka utanför boxen är att leka med tryckplaceringen på sin profilreklam. Trycket kanske inte behöver vara över ryggen eller bröstet på tröjan. Vad händer om man har trycket placerat längs sidan av tröjan eller som en text längst ner som går runt hela plagget? Det går att få till riktigt coola effekter genom att variera sitt tryck och placera det annorlunda.
Det går även att göra designen mer lekfull. Hur kan man utveckla logotypen eller vad hör till branschen? Försök att lägga till något som är mer lekfullt och som symboliserar vad man vill sälja. En affär som säljer cd-skivor eller instrument kan försöka få in noter, ett berg av noter längs långsidan på tröjan. Ett berg som börjar i armhålan och blir bredare och större ju längre ner de kommer för att sedan allra längst ner mynna ut i butikens namn eller webbadress längst ner som går längs med nedre kanten av plagget.
Alternativen är många och det gäller bara att man försöker vara kreativ och komma på något nytt, något som passar in med det man vill förmedla men som samtidigt sticker ut från mängden, både vad gäller färg och design.